Bibliographie du dossier

p. 43-47

Texte

Asimov I. (2002). Le robot qui rêvait, Paris, J’ai lu coll. « Science-fiction ».

Atlan H. (1979). Entre le cristal et la fumée, Paris, Le Seuil.

Bagheri N. & Jamieson G. A. (2004a). « Considering subjective trust and monitoring behavior in assessing automation-induced “complacency” » in Human performance, situation awareness, and automation: Current research and trends, pp. 54-59.

Bainbridge L. (1983). « Ironies of automation » In Analysis, Design and Evaluation of Man-Machine Systems, Elsevier, pp. 129-135.

Baudelot C. & Baudelot O. (2008). Une promenade de santé, Stock, Paris.

Beaudoin A. J., Sébire G. & Couture M. (2014). « Parent Training Interventions for Toddlers with Autism Spectrum Disorder » in Autism Research and Treatment, pp. 1‑15. https://doi.org/10.1155/2014/839890.

Beidel D. C. (1987). « Psychological factors in organ transplantation » in Clinical Psychology Review, vol. 7, n° 6, pp. 677-694.

Beltrand C. (1996). « Le syndrome de Münchhausen par procuration » in Carnet Psy, n° 16, pp. 16-19.

Benabou R. & Tirole J. (2003). « Intrinsic and Extrinsic Motivation » in Review of Economic Studies, 70(3), pp. 489‑520. https://doi.org/10.1111/1467-937X.00253.

Benhamou M. (2016). « Modélisation (cybernétique) du Projet d’une psychologie de Freud. Une contribution du narcissisme primaire » in Revue française de psychanalyse, vol. 80, n° 2, pp. 547-561.

Béresniak D. (1993). L’histoire étrange du Golem. Paris, Guy Trédaniel Éditeur.

Berlyne D. E. (1960). Conflict, arousal, and curiosity. New York, McGraw-Hill Book Company. https://doi.org/10.1037/11164-000.

Besnier J.-M. (2012). Demain les posthumains. Paris, Pluriel.

Billings C. E. (1991). « Human-centered aircraft automation: A concept and guideline » in NASA Tech. Memo. No. 103885, Moffet Field, CA: NASA-Ames Research Center.

Bishop C. M. (2006). « Pattern recognition and machine learning » in Pattern recognition, vol. 4. http://doi.org/10.1117/1.2819119.

Bobillier Chaumon M.-E., Cuvillier B., Sarnin P. & Vacherand-Revel J. (2018). « Usage des TIC et évolutions des pratiques socioprofessionnelles des cadres : quels repères pour le métier et quelles incidences sur la santé ? » in Pratiques Psychologiques.

Boileau C. (2002). Dans le dédale du don d’organes : Le cheminement de l’ethnologue, Éditions des archives contemporaines, Paris.

Boyd R. & Richerson P. (1985). Culture and the evolutionary process, Chicago, University of Chicago Press.

Brangier É. & Hammes-Adelé S. (2011). « Beyond the technology acceptance model: Elements to validate the human-technology symbiosis model » in Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), vol. 6779 LNCS, pp. 13-21. http://doi.org/10.1007/978-3-642-21716-6_2.

Bril B., Rein R., Nonaka T., Wenban-Smith F. & Dietrich G. (2010). « The role of expertise in tool use: Skill differences in functional action adaptations to task constraints » in Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, n° 36, pp. 825-839.

Brown H. M., Oram-Cardy J. & Johnson A. (2013). « A Meta-Analysis of the Reading Comprehension Skills of Individuals on the Autism Spectrum » in Journal of Autism and Developmental Disorders, n° 43(4), pp. 932‑955. https://doi.org/10.1007/s10803-012-1638-1.

Capek K. (1920). Rossum’s Universal Robots. Paris, Éditions de la différence, 2011.

Chatard H. & Delfosse G. (2016). « La dyspraxie développementale chez l’enfant : quelles perspectives dans sa prise en charge orthoptique neurovisuelle ? » in Revue Francophone d’Orthoptie, n° 9(2), pp. 98‑103. https://doi.org/10.1016/j.rfo.2016.04.008.

Chaudhary U., Birbaumer N. & Ramos-Murguialday A. (2016). « Brain-computer interfaces for communication and rehabilitation » in Nature Reviews, n° 12(9), pp. 513-525. http://doi.org/10.1038/nrneurol.2016.113.

Claidière N., Smith K., Kirby S. & Fagot J. (2014). « Cultural evolution of systematically structured behaviour in a non-human primate » in Proceedings of the Royal Society of London B, n° 281, 20141541.

Clot Y. (1999). La fonction psychologique du travail. Paris, Presses Universitaires de France.

Coeckelbergh M. (2015). « The tragedy of the master: automation, vulnerability, and distance » in Ethics and Information Technology, n° 17(3), pp. 219-229.

Comstock J. R. & Arnegard R. J. (1992). « The Multi-Attribute Task Battery for Human Operator Workload and Strategic Behavior Research » in NASA Technical Memorandum.

Crombez J.-C. & Lefebvre P. (1973) « La fantasmatique des greffés rénaux » in Revue française de Psychanalyse, vol. 37, n° 1-2, pp. 95-108.

Crozier M. & Friedberg E. (1992). L’acteur et le système, Points, Paris.

Davis F. (1989). « Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology » in MIS Quarterly, n° 13(3), pp. 319-340. http://doi.org/10.2307/249008.

Dehaene S. & Cohen L. (2007). « Cultural Recycling of Cortical Maps » in Neuron, n° 56(2), pp. 384‑398. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2007.10.004.

Détrez C. (2002). La construction sociale du corps, Seuil, Paris.

Durif-Bruckert C. (2008). Une fabuleuse machine. Anthropologie des savoirs ordinaires sur les fonctions physiologiques, L’œil neuf, Paris.

Eckstein M. P., Shimozaki S. S. & Abbey C. K. (2002). « The footprints of visual attention in the Posner cueing paradigm revealed by classification images » in Journal of Vision, n° 2(1), p. 3. https://doi.org/10.1167/2.1.3.

Ehrenberg A. (1994). Le Culte de la performance, Calmann-Lévy, Paris.

Ehrenberg A. (1998). La fatigue d’être soi : dépression et société, Éditions O. Jacob, Paris.

Engeström Y. (1987). Learning by Expanding: an activity-theoretical approach to developmental research, Orienta-Konsultit, Helsinki.

Estes A., Vismara L., Mercado C., Fitzpatrick A., Elder L., Greenson J., Rogers S. (2014). « The Impact of Parent-Delivered Intervention on Parents of Very Young Children with Autism » in Journal of Autism and Developmental Disorders, n° 44(2), pp. 353‑365. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1874-z.

Fortea-Sevilla M. S., Escandell-Bermúdez M.-O., Castro-Sánchez J.-J. & Martos-Pérez J. (2015). « Early development of language in small children with autism spectrum disorder using alternative systems » in Revista De Neurologia, n° 60, Suppl 1, pp. 31-35.

Foucault M. (1975). Surveiller et punir, Gallimard, Paris.

Fox R. C. & Swazey J. P. (1992). Spare parts. Organ replacement in American Society, Oxford University Press, New York.

François M., Osiurak F., Fort A., Crave P., & Navarro J. (2016). « Automotive HMI design and participatory user involvement: review and perspectives » in Ergonomics, 60(4), pp. 541-552. https://doi.org/10.1080/00140139.2016.1188218.

Freud S., (1895), « Projet d’une psychologie » in S. Freud. Lettres de Freud à Wilhelm Fliess 1887-1904, PUF, Paris, 2006, pp. 595-664.

Freud S. (1901). Psychopathologie de la vie quotidienne, Payot, Paris, 1973.

Freud S. (1919). « L’inquiétante étrangeté » In S. Freud. Essais de psychanalyse appliquée, Gallimard, Paris, 1976.

Garfinkel H. (1987). Ethnomethodological Studies of Work, Routledge, London.

Godbout J. T. (2000). Le don, la dette et l’identité, La découverte/M.A.U.S.S., Paris.

Goffman E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life, Doubleday Anchor, New-York.

Goldenberg G., & Hagmann S. (1998). « Tool use and mechanical problem solving in apraxia » in Neuropsychologia, n° 36, pp. 581-589.

Goldenberg G., & Spatt J. (2009). « The neural basis of tool use » in Brain, n° 132, pp. 1645-1655.

Green C. S., & Bavelier D. (2006). « Effect of action video games on the spatial distribution of visuospatial attention » in Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, n° 32(6), pp. 1465‑1478. https://doi.org/10.1037/0096-1523.32.6.1465.

Green C. S. & Bavelier D. (2015). « Action video game training for cognitive enhancement » in Current Opinion in Behavioral Sciences, n° 4, pp. 103‑108. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2015.04.012.

Grosjean M. & Lacoste M. (1999). Communication et intelligence collective. Le travail à l’hôpital, Presses Universitaires de France, Paris.

Grosjean S. & Groleau C. (2013). « L’ethnographie organisationnelle aujourd’hui. De la diversité des pratiques pour saisir l’organisation en mouvement » in Revue internationale de psychosociologie et de gestion des comportements organisationnels, n° 48, pp. 13-23.

Gruber M. J., Gelma B. D., & Ranganath C. (2014). « States of Curiosity Modulate Hippocampus-Dependent Learning via the Dopaminergic Circuit » in Neuron, n° 84(2), pp. 486‑496. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2014.08.060.

Gueniche K. (2001). L’énigme de la greffe. Le je, de l’hôte à l’autre, L’Harmattan, Paris.

Hall N. (1987). The emergence of literacy (1st ed), NH: Heinemann, Portsmouth.

Hancock P. A. (2007). « What future for human-machine symbiosis? » in Ergonomia, n° 1(29).

Hancock P. A. (2014). « Automation: how much is too much? » in Ergonomics, n° 57(3), pp. 449-454. http://doi.org/10.1080/00140139.2013.816375.

Hancock P. A. & Szalma J.-L. (2003). « The future of neuroergonomics » in Theoretical Issues in Ergonomics Science, n° 4(1-2), pp. 238-249. http://doi.org/10.1080/1463922021000020927.

Hennette-Vauche S. & Nowenstein G. (2009). « Dire la mort et faire mourir. Tensions autour de la mort encéphalique et la fin de vie en France » in Sociétés contemporaines, vol. 3, n° 75, pp. 37-57.

Hegel G.W.F. (1807). La phénoménologie de l’esprit, Aubier, Paris, 1977.

Herpin N. & Paterson F. (2000). « Le don d’organes et la perception de la mort par les Français : les systémistes et les intégralistes », in La Greffe humaine : (in)certitudes éthiques, du don de soi à la tolérance de l’autre, édité par R. Carvais et M. Sasportes, Presses Universitaires de France, Paris.

Hoc J.-M. (2000). « La relation homme-machine en situation dynamique » in Revue d’intelligence artificielle, n° 14(1‑2), pp. 55-71.

Hovers E. (2012). « Invention, reinvention, and innovation: The makings of Oldowan lithic technology » in S. Elias (Ed.), Origins of human innovation and creativity (pp. 51-68), Elsevier, Amsterdam.

Ianeva M. & Vacherand-Revel J. (2015). « Développement de l’activité et travail d’articulation : le cas d’un centre d’appels médico-social » in Pistes : Perspectives interdisciplinaires sur le travail et la santé, vol. 17, n° 1.

Jarry C., Osiurak F., Delafuys D., Chauviré V., Etcharry-Bouyx F. & Le Gall D. (2013). « Apraxia of tool use: More evidence for the technical reasoning hypothesis » in Cortex, n° 49, pp. 2322-2333.

Jung J. (2015). Le sujet et son double : La construction transitionnelle de l’identité, Dunod, Paris.

Kaplan F. & Oudeyer P.-Y. (2007). « Un robot motivé pour apprendre : Le rôle des motivations intrinsèques dans le développement sensorimoteur » in Enfance, n° 59(1), pp. 46. https://doi.org/10.3917/enf.591.0046.

Kovács Á. M., Tauzin T., Téglás E., Gergely G. & Csibra G. (2014). « Pointing as Epistemic Request: 12-month-olds Point to Receive New Information » in Infancy, n° 19(6), pp. 543‑557. https://doi.org/10.1111/infa.12060.

Le Breton D. (2005). Anthropologie du corps et modernité, 4e éd., Presses Universitaires de France, Paris.

Le Breton D. (2008). La chair à vif. De la leçon d’anatomie aux greffes d’organes, Métailié, Paris.

Lebedev M. A., & Nicolelis M. A. L. (2006). « Brain-machine interfaces: past, present and future » in Trends in Neurosciences. http://doi.org/10.1016/j.tins.2006.07.004.

Lee J. D. & Moray N. (1994). « Trust, self-confidence, and operators’ adaptation to automation » in International Journal of Human-Computer Studies. http://doi.org/10.1006/ijhc.1994.1007.

Lee J. D. & See K. A. (2004). « Trust in automation: Designing for appropriate reliance » in Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, n° 46(1), pp. 50-80.

Leenhardt M. (1985). Do kamo, Gallimard, Paris.

Leplat J. (1990). « Relations between task and activity: elements for elaborating a framework for error analysis » in Ergonomics, n° 33(10-11), pp. 1389-1402.

Leroi-Gourhan A. (1964). Le geste et la parole, Albin Michel, Paris, 1998.

Licklider J. C. R. (1960). « Man-computer symbiosis » in IRE Transactions on Human Factors in Electronics, HFE-1(1), pp. 4-11. http://doi.org/10.1109/THFE2.1960.4503259.

Loewenstein G. (1994). « The psychology of curiosity: A review and reinterpretation » in Psychological Bulletin, n° 116(1), pp. 75‑98. https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.1.75.

Mahler M., Pine F., Bergman A. (1975). La naissance psychologique de l’être humain. Symbiose et individuation, Payot, 1980.

Mandressi R. (2003). Le regard de l’anatomiste. Dissections et invention du corps en Occident, Seuil, Paris.

Mauss M. (1925). Essai sur le don, PUF, 2012.

Meyrink G. (1915). Le golem, Flammarion, Paris, 2003.

Missonnier S. (2009). Devenir parent, naître humain. La diagonale du virtuel, PUF, Paris.

Mitchell T. M. (1997). « Machine learning » in Annual Review Of Computer Science. http://doi.org/10.1145/242224.242229.

Mottron L. (2016). L’intervention précoce pour enfants autistes. Nouveaux principes pour soutenir une autre intelligence, Mardaga, Bruxelles.

Moulin A. M. (1991). Le dernier langage de la médecine. Histoire de l’immunologie de Pasteur au Sida, 1re éd., Presses Universitaires de France, Paris.

Munier B. (2011). Robots. Le mythe du Golem et la peur des machines, La différence, Paris.

Naigles L. R., Kelty E., Jaffery R. & Fein D. (2011). « Abstractness and continuity in the syntactic development of young children with autism » in Autism Research, n° 4(6), pp. 422‑437. https://doi.org/10.1002/aur.223.

Navarro J., Mars F. & Young M. S. (2011). « Lateral control assistance in car driving: classification, review and future prospects » in IET Intelligent Transport Systems, n° 5(3), pp. 207-220. https://doi.org/10.1049/iet-its.2010.0087.

Navarro J. & Osiurak F. (2015). « When do use automatic tools rather than doing a task manually? Influence of automatic tool speed » in The American Journal of Psychology, n° 128(1), pp. 77-88.

Navarro J. & Osiurak F. (2017). « The more intelligent people are, the more they use tools » in Psychologie Française, n° 62, pp. 85-91. http://doi.org/10.1016/j.psfr.2015.11.002.

Osiurak F. (2014). « What neuropsychology tells us about human tool use? The four constraints theory (4CT): Mechanics, space, time, and effort » in Neuropsychology Review, n°24, pp. 88-115.

Osiurak F. (2017). « Cognitive paleoanthropology and technology: Toward a parsimonious theory (PATH) » in Review of General Psychology, in press.

Osiurak F. & Badets A. (2016). « Tool use and affordance: Manipulation-based versus reasoning-based approaches » in Psychological Review, n° 123, pp. 534-568.

Osiurak F. & Heinke D. (2017). « Looking for Intoolligence: A unified framework for the cognitive study of human tool use and technology » in American Psychologist, in press.

Osiurak F., Jarry C., Allain P., Aubin G., Etcharry-Bouyx F., Richard I., Bernard I. & Le Gall D. (2009). « Unusual use of objects after unilateral brain damage : The technical reasoning model » in Cortex, n° 45, pp. 769-783.

Osiurak F., Jarry C. & Le Gall D. (2010). « Grasping the affordances, understanding the reasoning: Toward a dialectical theory of human tool use » in Psychological Review, n°117, pp. 517-540.

Osiurak F. & Rossetti Y. (2017). « Definition: Limb apraxia » in Cortex, n° 93, pp. 228.

Osiurak F., Wagner C., Djerbi S. & Navarro J. (2013). « To do it or to let an automatic tool do it?: The priority of control over effort » in Experimental Psychology, n° 60(6), pp. 453-468. http://doi.org/10.1027/1618-3169/a000219.

Parasuraman R. (2003). « Neuroergonomics: Research and practice » in Theoretical Issues in Ergonomics Science, n° 4(1-2), pp. 5-20. http://doi.org/10.1080/14639220210199753.

Parasuraman R., Molloy R. & Singh I. L. (1993). « Performance consequences of automation-induced ‘complacency’ » in The International Journal of Aviation Psychology, n° 3(1), pp. 1-23.

Parasuraman R., Mouloua M. & Molloy R. (1996). « Effects of adaptive task allocation on monitoring of automated systems » in Human factors, n° 38(4), pp. 665-679.

Parasuraman R., & Riley V. (1997). « Humans and automation: Use, misuse, disuse, abuse » in Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, n° 39(2), pp. 230-253. http://doi.org/10.1518/001872097778543886.

Parasuraman R., & Manzey D. H. (2010). « Complacency and bias in human use of automation: An attentional integration » in Human factors, n° 52(3), pp. 381-410.

Paulus M., Murillo E., & Sodian B. (2016). « When the body reveals the mind: Children’s use of others’ body orientation to understand their focus of attention » in Journal of Experimental Child Psychology, n° 148, pp. 101‑118. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2016.03.013.

Penn D. C., Holyoak K. J., & Povinelli D. J. (2008). « Darwin’s mistake: Explaining the discontinuity between human and nonhuman minds » in Behavioral and Brain Sciences, n° 31, pp. 109-130.

Piaget J. & Garcia R. (1983). Psychogenèse et histoire des sciences, Flammarion, Paris.

Pry R., Petersen A., & Baghdadli A. (2005). « The relationship between expressive language level and psychological development in children with autism 5 years of age » in Autism, n° 9(2), pp.179‑189. https://doi.org/10.1177/1362361305047222.

Pry R., Petersen A. F. & Baghdadli A. M. (2011). « On general and specific markers of lexical development in children with autism from 5 to 8 years of age » in Research in Autism Spectrum Disorders, n° 5(3), pp. 1243‑1252. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2011.01.014.

Oudeyer P-Y. (2013). Aux sources de la parole : auto-organisation et évolution, Éditions Odile Jacob, Paris.

Reynaud E., Lesourd M., Navarro J., & Osiurak F. (2016). « On the neurocognitive origins of human tool use. A critical review of neuroimaging data » in Neuroscience & BioBehavioral Reviews, n° 64, pp. 421-437.

Schalk G. (2008). « Brain-computer symbiosis » in Journal of Neural Engineering, n° 5(1), pp. 1-15. http://doi.org/10.1088/1741-2560/5/1/P01.

Rouleau L. (2013). « L’ethnographie organisationnelle d’hier à demain » in Revue internationale de psychosociologie et de gestion des comportements organisationnels, n° 48, pp. 27-43.

Ryan R. M. & Deci E. L. (2000). « Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions » in Contemporary Educational Psychology, n° 25(1), pp. 54‑67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020.

Schütz A. (1987). Le chercheur et le quotidien, Klincksieck, Paris.

Searles H. (1960). L’environnement non humain, Gallimard, Paris, 1986.

Sharp L. A. (1995). « Organ transplantation as a transformative experience: Anthropological insights into the restructuring of the self » in Medical Anthropology Quarterly, vol. 9, no 3, pp. 357-389.

Sharp L. A. (2009). Strange harvest organ transplants, denatured bodies, and the transformed self, University of California Press, Berkeley.

Shelley M. (1818). Frankenstein ou le Prométhée moderne. Larousse, Paris, 2015.

Sparrow B., Liu J. & Wegner D. M. (2011). « Google effects on memory: Cognitive consequences of having information at our fingertips » in Science, n° 333(6043), pp. 776-778. http://doi.org/10.1126/science.1207745.

Storch S. A. & Whitehurst G. J. (2002). « Oral language and code-related precursors to reading: Evidence from a longitudinal structural model » in Developmental Psychology, n° 38(6), pp. 934‑947. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.6.934.

Strauss K., Vicari S., Valeri G., D’Elia L., Arima S. & Fava L. (2012). « Parent inclusion in Early Intensive Behavioral Intervention: The influence of parental stress, parent treatment fidelity and parent-mediated generalization of behavior targets on child outcomes » in Research in Developmental Disabilities, n° 33(2), pp. 688‑703. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.11.008.

Tisseron S., Tordo F. (2017). L’enfant, les robots et les écrans. Nouvelles médiations thérapeutiques, Dunod, Paris.

Turkle S. (2015). Seuls ensemble. De plus en plus de technologies. De moins en moins de relations humaines, Éditions l’Échappée, Paris.

Vaysse J. (1992). « Du fond du cœur. Don du cœur, transplantation cardiaque et imaginaire » in L’évolution Psychiatrique, vol. 57, no 3, pp. 387-404.

Verschuur R., Huskens B., Verhoeven L. & Didden R. (2016). « Increasing Opportunities for Question-Asking in School-Aged Children with Autism Spectrum Disorder: Effectiveness of Staff Training in Pivotal Response Treatment » in Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2966-3.

Vidaurre C. & Blankertz B. (2010). « Towards a cure for BCI illiteracy » in Brain Topography, n°23(2), pp. 194-198. http://doi.org/10.1007/s10548-009-0121-6.

Vilette M. (2014). « Ethnographie dans l’entreprise » in Annales des Mines. Gérer et comprendre, vol. 3, n°117, pp. 4-9.

Virgo J., Pillon J., Navarro J., Reynaud E. & Osiurak F. (2017). « Are you sure you’re faster when using a cognitive tool? » in American Journal of Psychology, n° 130, pp. 493-503.

Wolpaw J., Birbaumer N., McFarland D., Pfurtscheller G., & Vaughan T. (2002). « Brain-computer interfaces for communication and control » in Clinical Neurophysiology, n° 113(6), pp. 767-791.

Vlachopoulou X., Missonnier S. (2015). Psychologie des écrans, PUF, Coll. « Que sais-je ? », Paris.

Von Bertalanffy L. (1968). Théorie générale des systèmes, Dunod, Paris, 1993.

Wolosin S. M., Zeithamova D. & Preston A. R. (2012). « Reward Modulation of Hippocampal Subfield Activation during Successful Associative Encoding and Retrieval » in Journal of Cognitive Neuroscience, n° 24(7), pp. 1532‑1547. https://doi.org/10.1162/jocn_a_00237.

Young M. S., Stanton N. A. & Harris D. (2007). « Driving automation: Learning from aviation about design philosophies » in International Journal of Vehicle Design, n° 45(3), pp. 323-338.

Citer cet article

Référence papier

« Bibliographie du dossier », Canal Psy, 125 | 2020, 43-47.

Référence électronique

« Bibliographie du dossier », Canal Psy [En ligne], 125 | 2020, mis en ligne le 01 mai 2021, consulté le 19 avril 2024. URL : https://publications-prairial.fr/canalpsy/index.php?id=1346